"به چمنزار بیا"نمایشگاه انفرادى نقاشی الهام تاجداری در گالری 26

نمایشگاه انفرادى نقاشی الهام تاجداری در گالری 26 از روز جمعه 26 اردیبهشت, ساعت 16 تا 20 گشایش خواهد یافت.

این مجموعه با نمایشگاه گردانی عیسی جباری ممقانی تا روز سه شنبه 19 اردیبهشت ماه برپا خواهد بود.

علاقه مندان میتوانند همه روزه به جز شنبه ها به آدرس فرمانیه شرقی، خیابان سلمان‌پور‌ ظهیر،شماره 26،واحد 3 مراجعه نمایند.

الهام تاجداری در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه مجموعه آثاری که به نمایش گذاشته است توضیح داد:

مدت ا سال برای تکمیل مجموعه زمان گذاشتم ابتدا كارها در ابعاد كوچك شكل گرفت ولى بعد از مدتى تصمیم گرفتم در ابعاد بزرگتر كار كنم .
در نهایت در این نمایشگاه ١٥ اثر در سایزهاى بزرگ و متوسط و چند كار كوچك به نمایش درخواهد آمد.

وی در ادامه دلیل انتخاب عنوان "به چمنزار بیا" را چنین توضیح داد:
به چمنزار بیا، تناسبى با نامگذارى اثر مانه "نهار در چمنزار " دارد كه بخشى از شعر فروغ نیز هست كه من تمام تیرگى هاى روز تدفین فروغ را از این طریق تلاش كردم رنگ دیگرى ببخشم.

در پایان تاجداری ضمن تاکید بر اینکه دغدغه وی سبک نبوده است بیان کرد:
تمام تلاشم به تصویر كشیدن همزمان چند واقعیت در یك مكان بوده است. واقعیتى بر ساخته از ادوارد مانه و عكس هاى مربوط به خاكسپارى فروغ و حضور خودم در شرایط اكنون كه میتواند هر سه این پدیدها را در یك مكان عمل كند و كنار هم به یک دیالوگ برابر برسند.
اثار من تلاشى براى بازنمایى زن بعد از فروغ است. میتوان از پدیده اى به نام فروغ براى دگرگونی انعكاس دادن شرایط اجتماعى زن امروز تصویرى بسازد كه خود آن را زندگى میكند.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

به چمنزار بیا

1863 فرانسه - سالن مردودین، نهار در چمنزار، اثر ادوار مانه.این گزارش تصویری از گذر تاریخی زن
از گذشته به حال، اثری با یک شاخصه راز گونه، انگشتان مرد لمیده بر سمت چپ اثر، تلاش برای نشان دادن این تغییر بزرگ است، انگشت شست مرد زنی را در آب که مظهر پاکدامنی است، از گذشته، و انگشت اشاره، به سمت زنی است در میان زمینه با احوالاتی معلوم در زمان حال، این انعکاس مانه را
با سالن مردودین مواجه میکند.
1331 مجموعه اسیر از فروغ فرخزاد که شامل 43 شعر است به چاپ می رسد، زنی با زبانی برهنه برای انعکاس احوالات عاطفی خویش، او با توجه به زبان شعری اش تبدیل به زنی علیه سنتهای اجتماعی زنانه میگردد و در زمان حیات خویش متحمل قضاوتهایی است که شاید آن روزها تا مرزهای مردود شدن پیش می رود.
25 بهمن ماه 1345 وعکس های ثبت شده از روز خاکسپاری فروغ، توسط یحیی دهقان پور، شامل جزئیاتی است از حضور جامعه ی روشنفکری آن زمان و خانواده ی فروغ جوان و دقایق حزن انگیز، که برای الهام تاجداری، تامل بر انگیز است. پرده ی نهار در چمنزار مانه و تصاویر خاکسپاری فروغ و ترکیب غیر منتظره این دو فضا با هم، دستمایه ایی است برای بررسی زن پس از فروغ، هنرمند خود را زن بعد از فروغ میداند و خود را نیز با اتمسفر امروز بجا و نا بجا در خلال فرمهای خاکستری دیروز، بارنگ به تصویر می کشد و با چند لحجه ای کردن آثار خود به بیانی عاطفی و حالت گرا می رسد . وی از پس چند لایه کردن آثار خود تلاش میکند رنگ دیگری به تصاویر محزون خاکسپاری، ببخشد. و می کوشد تا تلخی ها را از طریق پویایی تکنیکی به دست فراموشی بسپارد. روایت همزمان چند پدیده در یک مکان واحد از یک طرف، و تغییر زبان رنگی، در لحظه از طرف دیگر، نوعی سنسشنالیسم بصری را ایجاد کرده است، که با این تمهید تاجداری توانسته است برای آثار خود زبانی تازه بیافریند. و قلمرویی معاصر برای بیان خود بر گزیند.

عیسی جباری ممقانی

logo-samandehi